web tasarım programlama web master

TURİZMDE SON NOKTA
VALİ MÜNİR KARALOĞLU

ŞEHRİ–TÜRKİYE ‘nin Konuğu;  Van Valisi Sn. Münir Karaloğlu

TURİZMDE SON NOKTA -Derya Duysak

Van Valisi  Sayın Münir Karaloğlu’nu makamında ziyaret ettik. Oldukça keyifli bir  sohbetti. 1 yıldır Van’ın tanıtımı için gece gündüz demeden çalışıyor Karaloğlu, sohbetimizin başında “Van’a gelişinin bugün tam 1 yıl ve 1.ci günü” dedi. Bizde Sayın valimizin güzel bir giriş yazısıyla başlamak istedik.

Bugüne kadar görev icabı güzel ülkemin birçok yerinde bulundum. Vatanın her bir parçası birbiriden güzel, birbirinden müstesna. Ancak Van’ın bendeki yeri, bende bıraktığı iz bambaşkadır. Van için neden bu kadar şiir yazıldı şarkılar bestelendi,ağıtlar yakıldı? Bunu bu topraklarda yaşamaya başladıktan sonra anladım.

Van Gölü’nde güneşin doğuşunu seyrederken turkuaz mavisi koylarda içimi dolduran umutla; bir rüyayı anımsatan Akdamar Adası ve Hristiyan inancına göre, Hz. İsa’nın çarmıha gerilişine şahit olduğu için boynunu büken Ters Lalesini seyre daldığımda içimi kaplayan ürperti ile; Urartu,Selçuklu ve Osmanlıdan izler taşıyan kadim medeniyetlerin yankısı ve Çarpanak Adası’nda yaşayan nadide kuşların içime dolan cıvıltısı ile;Muradiye Şelalesi’nden , Bendimahi Çayı’ndan içime dolan serinlik ile; Erek Dağı’nda, Çaldıran Ovası’nda açan binlerce renk-ahenk çiçeğin rayihasıyla ;Van Kedisinin büyülü gözlerinden, sabah kahvaltılarının muhteşem zenginliğine oradan İnci Kefalinin o büyük dirayetini gördükçe içimi kaplayan yaşama sevinciyle anladım ki Van ‘ı anlatmak için şair olmak gerekiyor.

Bu şehirde insanlar sizi uzak diyarlardan gelen akraba sıcaklığıyla karşılıyor. Misafir olarak gittiğiniz bir yerde ev sahibi; turist olarak gittiğiniz bir yerde yerli olarak kendinizi hissedebileceğiniz kaç şehir var ki? Bir ihtiyar ninenin ellerinde mazinin tozuna rağmen biriken merhamet ve şefkati avuçlarımda hissettiğim günden beri Van; benim yurdum, şehrim, baba ocağım oldu.

Öyle sanıyorum ki bu şehre geldiğinizde duygularıma ortak olacaksınız.

Münir Karaloğlu
Van Valisi
www.munirkaraloglu.com

Van’a ilk kez gelen biri olarak Sn Karaloğlu ilk soruyu bana sordu  “Van’ı Nasıl buldunuz?”

Van’a ön yargı ile geldiğimi belirtmeden geçemedim. Turizm anlamında bir çok tanıtım yapılırken, Ulusal Medya’da terörle  ön plana çıktığını  ve bu yüzden ön yargı ile  geldiğimi  fakat, gördüğüm çevre, doğu insanının misafirperverliği  ve tarihi  dokusuyla düşüncelerimin  aynı  olmadığımı söyledim.  Ve Sayın Valimiz Münir Karaloğlu ile  sohbetimiz  başladı;Karaloğlu, Van’ın turizm  potansiyelini ve bu konudaki çalışmalarını, Van ilinin Dünya’ a ve Türkiye’ye tanıtılması için birliğin sağlanması gerektiğini anlattı.

1983-1985 yılları arasında  Türkiye’ye 2 milyon 500 bin turist geliyordu ve bunun  100 bini Van’a gelen turist sayısı.  Türkiye’ye gelen turist sayısının % 25 de  biri Van’da. 25 yıl önceki koşullara, bakarsak tüm imkanlarına rağmen turist geliyordu.  Haftada bir veya iki uçağın inip kalktığı Van’a 1985’te 100 bin yabancı turist gelirken 2010 yılında bu rakam  32 milyon turistle kapanacak . Biz yine 25’te birini istiyoruz. O da 1 milyon 200 bin yabancı turist demektir ki bugünkü ulaşım imkanlarıyla. Şu anda Van’a haftada 110 uçak inip kalkıyor.

2009 yılını  75 bin yabancı turist, 550 bin yerli turistle kapattık. Bu sene  ilk üç aya baktığımızda yüzde 58’lik bir artış var. Son üç aydır Van’daki otellerde yer bulmanız çok zor.  Bütün oteller dolu. son bir yıldır  Van’ın tanıtımı konusunda  çok ciddi  kampanyalar yaptık. Yurtiçi  ve  yurtdışında  bir çok fuarlara  katıldık.  Son  bir yıldır  (hatta bugün 1 yıl 1 gün oldu)  Londra, Kiev, Dubai, Bakü, Moskova dahil 11 fuara katıldık. Ciddi tanıtımlar yaptık. Bunun yanında Van ilimizde ilk kez düzenlediğimiz Van festivali, İnci Kefali Festivali, Rafting Yarışları, Yüzme Yarışları, Ahtamara yarışları ve daha bir çok  etkinlikler düzenledik. Halen Tahran ve Paris havalimanlarında van’ın  tanıtımlarına yer verdik. Los Angeles Times gazetesinin internet sitesinde ve  Almanya’da Stern gazetesinin sitesinde üç aydır Van ile ilgili bir dosyalarımız var. Van ile ilgili bütün bilgilere  insanlar ulaşabiliyorlar.

Van’ın en büyük dış pazarları İran ve Ermenistan,   Ssnır kapılarının açılması  gündemde Bu konuda  anlatmak istedikleriniz!

İranlılar Nevruz’u  on beş gün kutluyorlar. Van nevruz’da  İran şehri gibiydi.  Dükkanlar, otelle r,, sokaklar  İranlılar’dan geçilmiyordu.  Biz İran ile bu turizm ilişkisini ve ticari ilişkileri geliştirebilmek için bir kapı açmaya çalışıyoruz. Van’ın İran’a 285 kilometre karasal sınırı var ama transit taşımacılığa açık bir kapımız yok. Sadece tren geçişi olan bir kapımız var. İranlılar Van’a trenle gelebiliyor. Bu kapıyı açabilmemiz için gösterdiğimiz çabalar sonucunda Bakanlar Kurulu kapı açılsın diye karar çıkardı. İran’la küçük bir anlaşma imzalanacak. Bu anlaşmanın taslağı Türkiye tarafından İran’a tebliğ de edildi. Anlaşma imzalanır imzalanmaz Van’ın Saray ilçesine bağlı Kapıköy’den İran’a transit taşımacılığa açacağız.  İran’ın Hoy kenti Van’a 170 kilometre uzaklıkta.  Oradan arabasına binen bir İranlı bir buçuk saatte Van’a gelebilecek. Van’a gelecek burada alışverişini  yapabilecek, eğlenecek,  misafir olacak  Antalya’ya, Ankara’ya, İzmir’e, İstanbul’a  buradan gidebilecek.

Biz insanlarımıza gelin diyoruz. Artık hayatın normal olduğunu burada  yaşayan insanlarında gülmeye, yaşamaya ihtiyacı var. Korkulacak bir şey yok. Bizlerin daha çok tanıtıma ihtiyacı var. Bundan sonra  etkinliklerimiz devam edecek. Van’ın potansiyeli çok. Bundan sonrada biz Van’ı tarihiyle, çiçeğiyle insanıyla anlatmaya devam edeceğiz. Geçen yıl  Antalya’da  katıldığımız  bir toplantıda AA Ajansı Müdürü bizlere “tebrik ediyoruz Van’ın tanıtım haberleri Antalya’yı geçti” Evet benim hedefimde bu. Van’a 2 sene içersinde AVM yapılacak. Artık 1985’in Türkiye’sinde ve dünyasında değiliz. G elen insanlar nitelikli mekanlarda kalmak istiyor, nitelikli restoranlarda yemek istiyor ve nitelikli eğlence merkezlerinde eğlenmek istiyor. O noktada da güzel gelişmeler var. Şu anda Van’da bir beş yıldızlı otel inşaatı devam ediyor. 2011 Nisan ayında açılacak. Bir ikincisinin de 2012 yılının başında açılmak üzere inşaatı önümüzdeki aylarda başlayacak. Mevcut tesisler kendilerini yeniliyorlar, mevcut oteller niteliklerini yükseltmeye çalışıyorlar. Van’da turizm noktasında çok ciddi bir hareket var.

Tarihi eserlerin restorasyonunun devam ettiğini anlatan Karaloğlu, “bu konuda da  ciddi çalışmalarımız  devam ediyor”  diyerek konuşmasını sürdürdü.

Geçen sene Ferit Melen Havaalanı’na hava yoluyla gelip giden yolcu sayısı 745 bin. Bu sene 1 milyonu geçme ihtimali var. Şunu anlatmaya çalışıyorum: Van’a bir havza olarak bakmak lazım. Biz ona Van Gölü Havzası diyoruz. Bunun içerisinde Van var. Van’ın içerisindeki bütün değerler var. Bitlis var, Ahlat var, Malazgirt var, Van’ın Erciş’i var, İshakpaşa Sarayı var ve Berçalan Yaylası ile beraber Hakkari Bölgesi var. Bu havzada inanç turizmi birinci sırada yer alır. Doğa, kültür, endemik türlerle ilgili turizm, eko – turizm de bu coğrafyada mümkündür. 2023 hedefi olarak Van vizyonunda 1 milyon yabancı turist, 3 milyon yerli turist diyoruz.  Biz Van’ın turizm geleceğinden çok ümitliyiz.  Altyapıda da ciddi çalışmalar yapıyoruz. Koymuş olduğunuz hedefe ulaşabilmek için çalışmanız lazım. Yaptığımız en önemli şeyler arasında elimizdeki tarihi varlıkların restorasyonuna ciddi manada başlamak oldu. Şu anda Hoşap Kalesi’nin restorasyonunu tamamladık. Hoşap Kalesi üç yıldır kapalıydı, artık yeniden ziyarete açıldı . Van Kalesi’nin genel olarak restorasyonu yapılıyor. Eski Van şehrinde Hüsrevpaşa Külliyesi’nin  imarathane, medrese ve şadırvanının ihalesi Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından yapıldı. Tüm bu restorasyonlar devam ediyor.
Van İranlı turistler için bir ara istasyon ve de bir ana istasyon olacak.  Gelecek bir kısmı biz onları tatmin ettiğimiz ölçüde burada kalacak, edemediğimiz kesimi de buradan Van Havaalanı’nı kullanarak Türkiye’nin farklı şehirlerine gidecekler. Geçen sene ilk üç ay İran’dan gelen turist sayısı yüzde 248 arttı. Bu çok önemli . iki sene içerisinde İranlı turist sayısı Almanya’yı da geçecek.

Türkiye’nin İran için en büyük merkezi Van’dır.  Bu üç bin yıldır böyle. Van bir kültür, medeniyet, ticaret, sağlık ve eğitim merkezidir. Ermenistan ile de bu sınır en nihayetinde açılacak.  Sınır  açıldıktan sonra Erivan – Van arası karayoluyla iki saat. Sizden önce Agos Gazetesi’nin Gelen Yayın Yönetmeni Aris Bey buradaydı. Onunla da aynı şeyleri konuştuk.  Şu anda birçok Ermeni Van’a gelmek istiyor çünkü burada onlar için kutsal sayılan mekanlar var. Sınırlar kapalı olduğu için ya 7 –8 saatlik karayoluyla Gürcistan üzerinden dolaşıyorlar ya da İran üzerinden aynı şekilde dolaşıyorlar. Bizim bu konuda iki tane kritik noktamız var. Kapıköy’ün ve Ermeni – Türk sınırının açılması. Bu iki gelişme Van’daki turizmi patlatacak ve kimsenin hayal edemediği bir hale getirecek.

Bu bölgenin çok ciddi bir turizm potansiyeli var. Van dağlar, şelaleler, kaleler şehridir. Bu kadar güzelliği sektör olarak alınıp bir yerlere taşınması lazım.    19 Eylül’deki Akdamar Kilisesi’nin ibadete açılıyor olması da Van’ı sürekli gündemde tutuyor. Sadece Türk kamuoyunda değil dünya kamuoyunda da Van gündemde. Fuarlara katılımlarımız da devam edecek. On gün önce arkadaşlar Tahran’da turizm fuarındaydı. 7 Temmuz’da Urumiye’de bir haftalık bir turizm fuarı var. Oraya da katılacağız ve  şehrimizi i tanıtacağız.

Karaloğlu, Sektör’den ve tüm ulusal medyadaki arkadaşlarımızın  Van’ın tanıtımında  yardımcı olmalarını ve haber yaparken gerçekten araştırıp buna göre davranmalarını  ve el birliği ile Van ilimizi tün  Dünya’ya  ve Türkiye’ye tanıtılması gerektiğini  önyargıların ancak bu şekilde ortadan kaldırılabileceğini söyledi.

Dış turizm de olduğu  kadar iç turizmi de önemsiyoruz. Kesinlikle önyargıları ortadan kaldırmamız lazım. İnsanların bölgeye karşı, bölge insanına karşı bir önyargısı var. Buraya gelip burayı gören herkesin de düşüncesi değişiyor. Bir senedir buradayım. Gelen herkese giderken soruyorum.  Herkes çok farklı bir Van bekliyorduk. Burada gördüklerimize çok şaşırdık" diyor. Ben de diyorum ki o zaman biriniz bininize gördükleriniz anlatırsanız biz bu sorunu ancak öyle çözeriz. Önyargıları ancak böyle ortadan kaldırırız.

Turizmde Son Nokta olarak bizleri kabul ettiği için  Sayın Valimiz  Münir Karaloğlu'na çok teşekkür ediyoruz.